Dag van de vrijwilligers

Op maandag 7 december, op de Dag van de Vrijwilliger, wordt het startschot gegeven voor een waarderingsactie, georganiseerd door ” Haarlemmermeer voor elkaar”. Ben jij die vrijwilliger voor SHZ en/of SSsoW? Laat je dan lekker in het zonnetje zetten. In de hele maand december 2020 kun je hier gebruik van maken.

Volg onderstaande link voor alle informatie. Doen hoor!

https://www.haarlemmermeervoorelkaar.nl/dag-van-de-vrijwilliger

Woordvriend

Speel online Scrabble met iemand uit jouw buurt!

WoordVriend verbindt buurtgenoten

Ken je het bordspel Scrabble? Wordfeud is de online variant van dat woordspel. In het project WoordVriend koppelt MeerWaarde buurtbewoners aan elkaar om samen Wordfeud te spelen. Zo kom je met andere spelers in contact. Op een laagdrempelige en anonieme manier. Als WoordVriend-maatje kun je veilig nieuwe mensen ontmoeten in je eigen wijk. Vrijwilligers helpen je bij het opstarten.

Nieuwsgierig?

Meedoen is eenvoudig. Bekijk hier het instructiefilmpje. Dit filmpje geeft uitleg hoe je eenvoudig kunt meedoen en spelgenoten in de buurt kunt vinden. Ben je al bekend met het downloaden van apps in de Appstore of Playstore? Ga dan direct naar de 5 stappen hieronder.

In vijf eenvoudige stappen start je het spel:
1. Download gratis Wordfeud in Appstore of Playstore.
2. Bedenk een spelersnaam met de vier cijfers van jouw postcode + voornaam.
Bijvoorbeeld: 2134Victoria
3. Meld jouw spelersnaam aan bij MeerWaarde om mee te doen. Stuur je spelersnaam per e-mail naar woordvriend@meerwaarde.nl.
4. Van MeerWaarde ontvang je de spelersnaam van iemand uit je eigen wijk. Zoek deze naam op in Wordfeud en nodig hem of haar uit voor een spel.
5. Start het spel en zoek contact met elkaar via de chat.

Meer hulp nodig?

Bel naar sociaal makelaar Nathalie Beltman, 06 – 37 57 06 34 (maandag tot en met woensdag).
Lees hier de flyer over WoordVriend.

WoordVriend is mede mogelijk gemaakt door het Oranje Fonds.

nieuws 21 oktober 2020

10 tips voor mantelzorgers

Uit: Nieuwsbrief Rabobank IkWoonLeefZorg november 2020

Tips en adviezen van mensen die in dezelfde situatie zitten, zijn vaak onbetaalbaar. Dit zijn de tien gouden tips ván mantelzorgers, vóór mantelzorgers.

1. Tijd voor uzelf

Zorgen voor een ander is mooi. Maar het kan ook vermoeiend zijn en het kan soms zelfs te veel worden. Daarom is het belangrijk genoeg tijd voor uzelf te maken. Voel u daar niet schuldig over: ontspanning houdt u gezond.

2. Wees open en eerlijk

Praat met uw omgeving over uw situatie. Vertel het ook als het u zwaar vindt en vraag om hulp als u daar behoefte aan heeft.

3. Onderhoud uw contacten

Hoe druk u ook bent, zorg ervoor dat u uw vrienden en kennissen niet verwaarloost. Betrek uw familie en vrienden bij waar u mee bezig bent. Zo voorkomt u dat u vereenzaamt.

4. Vraag hulp

Hulp vragen is geen zwakte, integendeel zelfs! Ziet u het even niet zitten, schakel dan professionele hulp in en praat met uw familie of vrienden. De meeste mensen vinden het juist fijn als ze u kunnen helpen.

5. Zucht eens diep

Wordt het u even te veel, trek u dan voor een moment terug. Ga even naar buiten, of naar het toilet of de badkamer. Adem diep in en uit. Als u dit een paar keer doet, zult u merken dat u weer lucht krijgt.

6. Lach samen

Als u voor iemand zorgt, gebeuren er ook genoeg grappige dingen. Het is heerlijk om daar samen om te lachen. Het maakt de situatie soms net wat minder verdrietig. Samen lachen is aanstekelijk, het geeft energie en het zorgt voor een gevoel van verbinding.

7. Wat kan er nog wel?

Misschien kijkt u naar wat uw naaste niet meer kan. Vecht daar niet tegen, maar beweeg erin mee. Geef complimentjes voor wat hij (of zij) doet en ga uit van wat er nog wel kan. Zelfstandig fietsen kan misschien niet meer, maar samen op een tandem of naast elkaar op een duofiets kan misschien nog wel.

8. Zing!

Zing wat u voelt, wat u ziet, wat u doet. Het hoeft niet te rijmen, het hoeft niet mooi te klinken, u hoeft zelfs geen maat te houden. Zingen traint de spieren in het bovenlijf, de longen en de ademhalingsspieren. Daarnaast neemt de hoeveelheid anti-stresshormonen toe: u voelt zich meer ontspannen. Van zingen is zelfs bekend dat het pijnstillend kan werken. Mensen die chronisch pijn hebben, vergeten de pijn tijdens het zingen vaak even.

9. Genieten met groen

Voelt u zich moe en somber? Koop dan eens iets groens voor uzelf. Een kleurrijke bos bloemen, een mooie plant; groen fleurt uw omgeving op. En terwijl u uw boeket schikt of uw plant in een mooie pot zet, zult u merken dat uw gedachten hun zwaarte verliezen. Gun uzelf daarom de rust van zo’n groen moment.

10. De drie bedankjes van de dag

Bedenk voor u gaat slapen drie dingen waarvoor u dankbaar bent. Spreek die drie dingen hardop uit of schrijf ze op in een mooi boekje. Zo valt u met een positief gevoel in slaap. Bovendien zult u merken dat de positieve dingen van de dag u steeds meer gaan opvallen.

Inspiratiegids voor mantelzorgers
Deze tips en andere praktische ideeën vindt u terug in de Inspiratiegids voor mantelzorgers door (oud)mantelzorgers. De inspiratiegids is onderdeel van het GOUDmantelproject van het Radboudumc Alzheimer Centrum. Binnen dit project delen (oud)mantelzorgers van patiënten met dementie hun kennis en ervaringen.

BelBuddy

Onderstaand artikel gelezen in het Witte Weekblad van 28 oktober 2020.

Nieuw-Vennep: BelBuddy zoekt versterking. Het project koppelt vrijwilligers aan (kwetsbare) ouderen en inwoners van gemeente Haarlemmermeer die behoefte hebben aan meer contact.
Wekelijks bel je vanuit huis je BelBuddy voor een gezellig praatje, goed gesprek of een luisterend oor. Ook in het “gewone” leven is ontmoeting alleen niet voldoende voor mensen die te maken hebben met eenzaamheid. Ben je of ken je iemand die behoefte heeft aan een BelBuddy? Bel of mail MeerWaarde op 023-5698888 of info@haarlemmermeervoorelkaar.nl

Geen Nieuwsblad SHZ eind oktober

Beste leden,

Gezien de sterk verminderde activiteiten van de SHZ als gevolg van corona is er momenteel te weinig kopij om er een blad mee te vullen.
Er is derhalve besloten om de uitgave van deze maand te laten vervallen.
Volgende uitgave zal dan gaan plaatsvinden eind november.
Te zijner tijd wordt U daarover weer bericht.

We hopen U allen dan weer in goede gezondheid te treffen, en hopelijk kunnen deactiviteiten ook weer meer hervat gaan worden.

Allen hartelijke groet, en tot kijk.

Caspar Visser